“If You Think It’s Expensive To Hire
A Professional To Do The Job,
Wait Until You Hire An Amateur.”

In de loop der jaren heb ik deze quote zo nu en dan weleens voorbij horen komen, maar er nooit zoveel over nagedacht totdat het onlangs in een Wow-Sessie naar voren kwam en ik er naar luisterde met de oren van een ondernemer.

Er werd iets getriggerd in mij en ik besloot te achterhalen van wie de oorspronkelijke quote eigenlijk was. Het blijkt afkomstig te zijn van een man genaamd Red Adair, een Amerikaanse oliebron – brandweerman die een pionier was in het zeer gespecialiseerde beroep van blusmiddelen en het afdekken van olieputten. Adair en zijn team zijn wereldwijd bekend geworden door het blussen van de oliebron branden in Koeweit tijdens de Golfoorlog in 1991.

Adair was duidelijk een expert in zijn vakgebied en stelde zijn prijs dienovereenkomstig vast. Hij begreep dat zijn kennis en ervaring veel waarde hadden en dat het degene die hem inhuurde veel geld bespaarde. Met het inhuren van een amateur zouden ze immers veel verder van huis zijn.

Wat kost het jou als je een verkeerde keuze maakt?

 

Wat interessant is aan deze quote is het feit dat velen van ons geen acht slaan op zijn eenvoudige advies totdat het te laat is. Iedereen wil een goede deal en het gevoel hebben dat ze waar voor hun geld krijgen, echter de meeste mensen waarderen niet wat ze niet begrijpen. Ze bedenken dus hun eigen “prijs” en zoeken iemand die in dat plaatje past. Het gebrek aan ervaring van degene die ze in de arm hebben genomen wordt voor lief genomen. Helaas kan dit een averechts effect hebben en een zeer kostbare beslissing zijn.

 

Wanneer ik dit aan ons werk als eventmanagers relateer, denk ik aan mensen die de beslissing hebben genomen om een ​​onervaren persoon de boel te laten regelen en wat het hen dan uiteindelijk aan conversie en eventbeleving van de deelnemers kostte.

Ik zal je een hypothetisch voorbeeld geven:
Een trainer heeft samen met zijn echtgenote alles op poten gezet en een aantal vrienden uitgenodigd om tijdens de training hand-en-spandiensten te verrichten. So far so good.

Het moment breekt aan waarop de trainer zijn back-end training gaat promoten en hij wil graag dat zijn ‘teamleden’ de bestelformulieren gaan uitdelen. Oeps…. de formulieren zitten nog in de doos onder de tafel. Ze zijn in het geheel niet voorbereid. De formulieren moeten nog tevoorschijn gehaald worden. Er is geen tijd meer om stapeltjes te maken zodat  ze in de rijen gegeven kunnen worden. De teamleden worden nerveus en beginnen in het wilde weg uit te delen. Ondertussen is de pauze aangebroken en lopen de deelnemers richting de uitgang. Zeker driekwart van de mensen verlaat de zaal zonder bestelformulier. Alle goede bedoelingen ten spijt…. dit gaat ten koste van de conversie. Plus het feit dat de deelnemers dit waarschijnlijk als heel rommelig en onprofessioneel ervaren!

 

Een eventmanager had zijn team voorafgaand aan de training al op de hoogte gebracht van het tijdstip waarop dit zou plaatsvinden. De formulieren zouden op nette stapeltjes op de teamtafel liggen en zodra de trainer met zijn pitch was begonnen werden de teamleden ‘op scherp’ gezet. Je ziet het, een gemiste kans. Vervolgtrainingen zijn meestal niet de goedkoopste en met een of twee inschrijvingen had hij de kosten van de eventmanager er waarschijnlijk al uit. Dus… was dit een slimme zet?

 

Zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden te bedenken in elke tak van sport. Houd altijd voor ogen:
Als je gaat onderhandelen, zorg er dan voor dat dit niet ten koste gaat van je bedrijf.

 

Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk, dus laat die eerste indruk een goeie zijn! Bespaar dat soort koopjes mentaliteit voor het bieden op eBay, of afdingen op de vrijmarkt op Koningsdag. We hebben meegemaakt dat echt slimme mensen een aantal hele slechte beslissingen op dit gebied maakten, denkend dat ze hiermee een paar euro’s konden besparen. Word niet het slachtoffer van dit korte termijn denken, zoek een expert die je echt vertrouwt, stel veel vragen en laat je begeleiden bij datgene wat niet jouw expertise is.

 

Wat was jouw ergste ervaring na het inhuren van een amateur?
We lezen het graag in het commentaarveld hieronder.

 

Make it a WOW day!

Anja & Ingrid